Εσωτερικός Κανονισμός (Σελίδα 1/8) 2022-2023
Το σχολείο είναι ο χώρος όπου οι μαθητές/τριες περνούν πολλές ώρες, μαθαίνουν,
δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται αλλά αντιμετωπίζουν και δυσκολίες.
Οι κανόνες έχουν σκοπό να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις, ώστε η πρόοδος των
μαθητών/τριών να πραγματοποιείται αποτελεσματικότερα. Το σχολείο θα πρέπει να
λειτουργεί ως μια κοινότητα αγωγής. Κοινός στόχος όλων των μετεχόντων στη σχολική
κοινότητα είναι όχι μόνο η πρόοδος των μαθητών/τριών, αλλά κι η υιοθέτηση
σημαντικών αξιών, όπως η συνεργασία κι η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η
αποδοχή της ιδιαιτερότητας του «άλλου», η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός όλων σε
κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η αγωγή υγείας κ.λπ.
Η οργάνωση της σχολικής ζωής, το κλίμα μέσα και έξω από την τάξη, η επικοινωνία
ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας, η δομή και η λειτουργία της ομάδας στην
τάξη και στο σχολείο διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο έχει ανάγκη να
ενταχθεί ο/η μαθητής/τρια. Μορφές συμπεριφοράς, σχολικές επιδόσεις, κίνητρα, αξίες,
στάσεις και νόρμες διαμορφώνονται με βάση την ανάγκη του/της μαθητή/τριας να
βρίσκεται σε αρμονία με την ομάδα και να έχει την αποδοχή και την αναγνώρισή της.
Είναι λοιπόν σημαντικότατο να διαμορφωθεί περιβάλλον θετικό.
Στο πλαίσιο του σχολείου οι ρόλοι μέσα στην ομάδα πρέπει να κατανέμονται με βάση
τις επιδόσεις, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις προσπάθειες τις οποίες καταβάλλουν
οι μαθητές/τριες. Τα στοιχεία αυτά πρέπει να αναγνωρίζονται και αυτά να
προβάλλονται από το σχολείο.
Έλλειμμα των μαθητών/τριών που έχει προέλευση κοινωνική ή οικονομική ή φυσική
και ιδιαιτερότητες με φυλετικό, θρησκευτικό, γλωσσικό ή άλλο χαρακτήρα, μέσα στο
σχολείο και στις μεταξύ των μελών του σχέσεις δεν πρέπει να αποτελούν στοιχεία
διάκρισης.
Η ποιότητα των στοιχείων της ενδοσχολικής ζωής επιδρά και επηρεάζει την ποιότητα
των στοιχείων της προσωπικότητας του/της μαθητή/τριας. Επίσης αντίστροφα η δική
τους δραστηριότητα επηρεάζει την ποιότητα της σχολικής ζωής, εφόσον ανάμεσα
στον/στην μαθητή/τρια και το σχολείο υπάρχει δυναμική σχέση αλληλεπίδρασης.
Ευνοϊκό λοιπόν περιβάλλον σχολικής ζωής μέσα στο οποίο ο/η μαθητής/τρια ζει,
δραστηριοποιείται και προσπαθεί να καταξιωθεί, θα λειτουργήσει πολύ θετικά.
Επιπλέον το σχολείο πρέπει να θεωρεί τη συμμετοχή των μαθητών/τριών στις σχολικές
δραστηριότητες ως υποχρέωσή τους. Θεωρείται ακόμη καλύτερο να είναι οι συνθήκες
τέτοιες ώστε ο/η μαθητής/τρια να χαίρεται, να επιδιώκει και να θεωρεί τη συμμετοχή
του/της ευγενική φιλοδοξία. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, όπως είναι οι σχολικές, οι
εθνικές και οι θρησκευτικές γιορτές, οι αθλητικές, οι πολιτιστικές και οι άλλες σχολικές
δραστηριότητες των μαθητικών κοινοτήτων, η συμμετοχή στα προγράμματα της
περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και των άλλων καινοτόμων σχολικών προγραμμάτων
πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνες των ίδιων των μαθητών/τριών.
Μεγάλη σημασία στη σχολική ζωή των μαθητών/τριών έχουν ο δημοκρατικός διάλογος
και οι κανόνες του. Η αναγνώριση των ρόλων, η δυνατότητα εναλλαγής με σεβασμό
και χωρίς εντάσεις είναι βασικός στόχος της σχολικής αγωγής.